onsdag 6 april 2016

Dag 3 Spanien... (klicka på bilderna, stäng på krysset)

Efter att vi startat på kustvägen mot Caleta de Vélez så styrde vi..
... snart upp mot bergen och byar som Algarobo och Sayalonga...
...härliga vyer och ganska varmt när man kom ut i solen...
... men vägarna...  har sagt det innan och säger det igen...

... de är riktigt fina överallt, breda, hela och fint mjuka att rulla på..

Men inte går det fort inte.....inte ens 3 mil på nästan 1 1/2 h..
... långt bort i bild så syns havet och det var någonstan där som vi..

..startat tidigare på dagen... Fin vit by där uppe i bergen..

.. svindlande höjder och nästan inga bilar...
Framme i Competa...
... ännu en vit by, alla hus är faktiskt kritvita...
... och byarna ligger ofta på sluttningar med branta gator..

Höga snötäckta berg långt, långt borta... och ännu en "pose"..

Välkomst skylt in till byn...

Så var vi på väg ännu högre upp i bergen...

...vägen lutar väldigt och jag.... gick nog ca 100 meter...

.. där nere från vänster kom vi ifrån... fy rackarn vad brant.

Inte har vi kommit så längt ännu heller... bara högt upp..
... där borta i byn bakom mig så fikade vi... kallt var det där...

.. på skuggsidan... och fikastoppet gjorde ju också av man frös.

Var bara tvungen att ta en bild på hästen som sprang på muren :-)

Tja, det går ju ändå framåt och vägarna går både hit och dit..

.. mkt upp men hugaligen.. mkt ner också och brant var det ibland.

Cool väg, läskig på något sätt med de branta sluttningarna..

... som var precis i väggrenen. Blåste gjorde det också så...

...det ryckte i min cykel även då jag stod still.... och alltså ännu

.. värre när jag rullade nerför i kantvindarna. En blågrön sjö skymtade vi också :-)

Sedan var vi då tillbaka igen nere på strandpromenaden och vårt hotell efter några timmar i cykelsadeln med väldigt skiftande väder... varmt, kallt, soligt, molningt, vinstilla i dalgångarna och rena stormen uppe på bergsåsarna :-)

Detta lustiga lilla träd fanns vid affären, kunde inte låta bli att fånga det på bild, vid ett av tillfällena som vi var där och köpte vatten och annat.

söndag 27 mars 2016

Fortsätter väl med cykeldag 2 i Spanien :-)

Glöm inte att det går att klicka på bilderna så blir de större och lättare att se, stäng sedan på den sidans eller flikens X så kommer du tillbaka till bloggen igen :-)

Kunde ju bara inte låta bli att gå ner på stranden efter första dagens cykelrunda och försöka närma mig havet..... mäktigt, vackert men brrrr.... såå kallt så något bad var det inte tal om, utan jag tog lite bilder istället, vände mig om och fick se regnbågen... fin den också :-)

Utsikten från balkongen var inte så dum på kvällen heller.... väldigt lugnt där nere åt alla håll, ingen partygata precis och skönt var det, för sömn behövde vi inför andra dagens cykling :-)

Cykeldag 2: Efter gårdagen bergsrunda så skulle det denna dag bli ganska platt då vi tänkt ta oss via kusten ut mot Nerja som ligger en bra bit bort, närmare bestämt ca 35 km... Så vi gav oss iväg och benen kändes ok efter backarna igår, men jag tackade ju inte nej ändå till att ta rulle på Anders..... man får ju inte vara dum ;-)
Vi passerade fler små samhällen på vår väg.... vägarna ja, det har jag ju kanske inte sagt men jisses så fina vägar det var där nere. Överallt även uppe i bergen... stora, breda, fin asfalt och med bilister som nästan bad om ursäkt för att de ville köra om, wow säger jag bara!
Men i alla fall det var samhällen som Torre de Benagalbón - Benajarafe - Almanjate...

Här strax utanför Almanjate så utlyste jag ett litet stopp då jag ville ta en bild eller två på den häftiga tjuren som stod staty uppe på berget, den var ganska stor och syntes på långt håll, mycket pampigt :-)

Efter stoppet så fortsatte vi såklart och vägen slingrande sig fram, ibland så var vi så nära havet att vi nästan kunde ta på det för att sedan vara några hundra meter inåt land mitt inne i samhällena... och ibland så gick vägen ut och runt stora berg och lite högre upp så att det bara var berg-väg-sluttning mot havet...
Fler orter som Los Toscanos - Torre del Mar- Algarrabo Costa- Mezquilla- Lagos- El Morche- Los Llanos och El Penocillo innan vi till slut kom fram till Nerja, som uttalas "Necha" fick vi lära oss :-) Här i Nerja så var vi lite vilse först och kom liksom in på några bakgator som nästan var helt öde, det var väldigt nära att vi stannade till på ett lite "bortglömt" fik där men när vi plötsligt blev omkörda av en cyklist med nummerlapp på sig så blev vi ju lite nyfikna och följde efter.... In på andra lite mer befolkade gator med små affärer ....

Här stannade vi till i korsningen och fler cyklister med nummerlappar passerade förbi, de hade dock inte hjälm på sig allihop och cyklarna var också av blandad sort allt från trehjulingar till Dirt bikes :-)
Det kom fram ett svenskt par till oss, då de läste Åstorp Ck på våra kläder... och frågade om vi också skulle vara med på arrangemanget? Vilket arrangemang och var? ... frågade vi. Fick svaret att vi bara skulle rulla nerför några gator till så att vi kom fram till "Plaza Balcón de Europa" så skulle vi komma rätt och jisse vad cyklister det var där då!

Nu tog jag bara kort på en bråkdel av alla cyklister och det visade sig att detta var ett familjearrangemang som var tradition att man cyklade tillsammans några kilometer på avstängda gator inne i Nerja.... som en enda stor klunga med allehanda deltagare, vi ställde inte upp kan jag meddela...

...utan vi stod och tittade på spektaklet en stund, fotograferade lite och hukade oss när de började smälla raketer bara någon meter ifrån oss vi aktade oss också för pensionärer som boxade sig ut på själva utkiksplatsen längst ut på "Europa Balkongen" och visst var det värt ett besök där ute .......

Sedan passade vi också på att sätta oss vid ett bord på en närliggande pizzeria, innan alla andra också hade samma tanke .....
.... vi delade där på en pizza och vätskade upp oss lite..... glömde dock ta en bild innan allt var slut:-)

Sedan var det dags för återfärd via samma kustväg fast nu i riktig motvind, så det fick bli rulle igen bakom Anders, ok jag var framme och drog lite jag också.... härligt med de där ljumma vindarna som det nu var mitt på dagen... precis så som man vill ha det när man cyklar, förutom motvinden alltså ;-)

Lite snabbt poserande när vi kom fram till hotellet igen efter ännu en härlig dag på cykel :-D
Såhär kan man ju också tydligen ta sig fram där på strandpromenaden.....!

Denna dags runda, siffror och kurvor ser ut som följer (stängde visst inte av mätaren där i Nerja :-o) .

Tja, nu får vi se när jag ska få till nästa dags runda som blev upp i bergen igen :-)
Men jag kan verkligen rekommendera en tripp dit ner.... bara vägarna är värt sååå mycket ♥